Teaching

Summer term 2022

Dieses Semester wird es einige Kurse in Präsenz (ACB, Molekülsymmetrie, GPC, DFT) geben. Nur 'electronic structure methods for solids' wird teilweise online unterrichtet werden. Falls die Corona-Lage es nicht anders zulässt, werden die Präsenzveranstaltungen in online Formate umgewandelt. Bitte beachten Sie die aktuellen Corona-Richtlinien auf: https://www.fu-berlin.de/sites/coronavirus/index.html

Um an einem der unten aufgeführten Kurse teilzunehmen, tragen Sie sich im Campus Management und im Blackboard für diesen Kurs ein. Weitere Informationen erhalten Sie dann per Email. Kursmaterialien erhalten Sie im Blackboard.

Falls Sie sich nicht anmelden können schreiben Sie eine Email an Frau Prof. Paulus.

*** english version ***

This term, many courses will be given in person (ACB, Molekülsymmetrie, GPC, DFT). Only 'electronic structure methods for solids' will be taught partially online. If the corona situation worsens, it might be that the in-person-taught classes will be given online, instead. Please note the current corona regulations on: https://www.fu-berlin.de/en/sites/coronavirus/index.html

To participate in one of the listed lectures, please sign up for the course on campus management and blackboard. Further information will be given by email to the list of signed up participants. Course material will be available on blackboard.

If you cannot sign up, write an email to Prof. Paulus.

• Atombau und Chemische Bindung (LV-Nr.21302a/b)

Dieser Semesterkurs (Vorlesung und Übungen) findet im SoSe 2022 in Präsenz statt. Beginn 19.04

Einführung in die Quantennatur der Materie und Energie, Grundlagen der Quantentheorie, quantenmechanische Lösungen der zeitunabhängigen Schrödinger-Gleichung für chemisch relevante Modellsysteme, Quantentheorie des Bahndrehimpulses und des Spins. Quantenmechanik des Wasserstoffatoms, Mehrelektroneatome, Spin-Bahn-Kopplung, Theorie der Chemischen Bindung, elementare Quantentheorie einfacher Moleküle.

• Molekülsymmetrie (LV-Nr.21308a/b)

Dieser Blockkurs (Vorlesung und Übungen) findet im SoSe 2022 in Präsenz statt. Beginn 07.04

Anwendung elementarer Methoden der Gruppentheorie auf Problemstellungen aus dem Bereich der chemischen Bindung und der Spektroskopie

• Grundlagen der Physikalischen Chemie (LV-Nr.21371a/b)

Dieser Semesterkurs (Vorlesung und Übungen) findet im SoSe 2022 in Präsenz statt. Beginn 20.04

Einführung in die Thermodynamik mit den drei Hauptsätzen und Zustandsgleichungen, Einführung in die phänomenologische Reaktionskinetik und experimentelle Methoden zur Bestimmung von Geschwindigkeitskonstanten, Einführung in die Elektrochemie und die Funktionsweise von elektrochemischen Zellen, Einführung in die Quantentheorie von Atomen und Molekülen, Atommodelle und Theorie der Chemischen Bindung

• Density functional theory (LV-Nr.21342a/b)

The lecture and exercises will be given in Person in summer term 2022. Note, that the organizational meeting on 19.04 is online.

Grundlagen der Dichtefunktionaltheorie, Entwicklung von Austausch-Korrelationsfunktionalen, Anwendungsgebiete und Genauigkeit verschiedener Dichtefunktionalmethoden, Molekulare Eigenschaften und angeregte Zustände mit zeitabhängiger Dichtefunktionaltheorie. Algorithmen zur Optimierung der Molekülstruktur und der Frequenzanalyse. Einführung in quantenchemische Programmpakete mit Schwerpunkt auf Dichtefunktionalmethoden und computergestützte Interpretation der berechneten Daten

• Electronic structure methods for surfaces (LV-Nr.21333a/b)

In the case of interest in the course, enroll on Campus Management. If this is not possible, send an email to b.paulus(at)fu-berlin.de. Both must be done until 13.04.

The lecture will be given online and the exercise will be given in person in summer term 2022. Start 20.04

The elective course Electronic structure methods for surfaces (theory and experiment) will give a broad overview of available modern approaches which are used for the investigation of the crystallographic structure and electronic properties of surfaces and interfaces. Here the principles of several state-of-the-art theoretical and experimental methods will be presented and discussed – in theory: quantum chemistry and density functional theory approaches; in experiment: diffraction and microscopy methods for the studies of surface structures (LEED, PED, STM) and electron spectroscopy methods for the investigations of the electronic structure of surfaces and interfaces (STS, XPS, NEXAFS, ARPES).

Content of the lecture and the tutorials:
- Crystal structure and space groups
- Theoretical approaches and modern theoretical methods for solids and surfaces
- Overview of available computational codes for the electronic structure
- Experimental diffraction methods for structural studies
- Scanning probe microscopy and spectroscopy for surfaces
- Electron spectroscopy methods for surfaces and interfaces

• See also:

For course information regarding lectures given by PD Dr. Dirk Andrae please refer to his website.

For course information of former semesters please see the archive.