Publikationen
Zeitschriftenbeiträge
(22) Graulich, N.; Bernholt, S.; Rodemer, M.; Borchert, C.; Giese, M.; Göttlich, R.; Habig, S.; Hermanns, J.; Ho, F.; Hütgens, S.; Lieber, L.; Lützen, A.; Pölloth, B.; Schüßler, K.; Schwedler, S. Bringing Researchers and Practitioners Together: On the Aims of a Research Network in Organic Chemistry Education. J. Chem. Educ. 2024, 101, 4011–4017. 10.1021/acs.jchemed.4c00587.
(21) Pawlak, F.; Pölloth, B.; Schwarzer, S. Wie nutzen Schüler/innen künstliche Intelligenz für den (Chemie-) Unterricht? MNU-Journal 2024, 77, 97-103.
(20) Pölloth, B.; Diekemper, D.; Bosch, C.; Schwarzer, S. Reply to the ‘Comment on “What resources do high school students activate to link energetic and structural changes in chemical reactions? – A qualitative study”’ by K. S. Taber. Chem. Educ. Res. Pract. 2024, 25, 958–965. 10.1039/D4RP00031E.
(19) Pölloth, B.; Sieve, B. F. Energie – Kaum fassbarer Begriff oder zentraler Erklärungsansatz für die Chemie? Unterricht Chemie 2024, 35, 3-7.
(18) Rathmann, S.; Braune, F.; Kleoff, M.; Voßnacker, P.; Pölloth, B.; Müller, C.; Riedel, S. Polychlorides─A Safe and Convenient Alternative for Elemental Chlorine in Demonstration Experiments. J. Chem. Educ. 2024, 101, 1394–1401. 10.1021/acs.jchemed.3c01252.
(17) Sieve, B.; Pölloth, B. Was treibt chemische Reaktionen an? Unterricht Chemie 2024, 35, 8-13.
(16) Fritz, A.; Hintz, H.; Pölloth, B. Mit Messdaten optische Aktivität erschließen: Schülergeeignete Low-Cost Polarimeter. MNU-Journal 2023, 55-60.
(15) Pölloth, B.; Diekemper, D.; Schwarzer, S. What resources do high school students activate to link energetic and structural changes in chemical reactions? – A qualitative study. Chem. Educ. Res. Pract. 2023, 24, 1153–1173. 10.1039/D3RP00068K.
(14) Pölloth, B.; Piltz, J. Blauer Tomatensaft und elektrophile Addition. Unterricht Chemie 2023, 17-21.
(13) Pölloth, B.; Schäffer, D.; Schwarzer, S. Using Stop Motion Animations to Activate and Analyze High School Students’ Intuitive Resources about Reaction Mechanisms. Educ. Sci. 2023, 13, 759. 10.3390/educsci13070759.
(12) Pölloth, B.; Schwarzer, S. Reaktionsmechanismen in der Schule: eine On-Off-Beziehung - Fachliche und schulpraktische Perspektiven auf einen neuen alten Lerngegenstand. Unterricht Chemie 2023, 2-6.
(11) Pölloth, B.; Häfner, M.; Schwarzer, S. At the same time or one after the other? – Exploring reaction paths of nucleophilic substitution reactions using historic insights and experiments. CHEMKON 2022, 29, 77–83. 10.1002/ckon.202100060.
(10) Pölloth, B.; Röhrig, H.; Conrad, M.; Schwarzer, S. Wie funktioniert der Antigenschnelltest auf SARS-CoV-2? Ein Modellexperiment zum Aufbau und zur Funktion von Lateral-Flow-Tests. Unterricht Chemie 2022, 33, 25-31.
(9) Pölloth, B.; Röhrig, H.; Schwarzer, S. Why Is There a Red Line? A High School Experiment to Model the Role of Gold Nanoparticles in Lateral Flow Assays for COVID-19. J. Chem. Educ. 2022, 99, 2579–2587. 10.1021/acs.jchemed.2c00094.
(8) Diekemper, D.; Pölloth, B.; Schwarzer, S. From Agricultural Waste to a Powerful Antioxidant: Hydroxytyrosol as a Sustainable Model Substance for Understanding Antioxidant Capacity. J. Chem. Educ. 2021, 98, 2610–2617. 10.1021/acs.jchemed.1c00157.
(7) Gökkus, Y.; Wilke, T.; Pölloth, B.; Schwarzer, S. Trendbericht Chemiedidaktik 2021. Nachr. Chem. 2021, 69, 8–17. 10.1002/nadc.20214116630.
(6) Pölloth, B.; Sibi, M. P.; Zipse, H. Die größenbeschleunigte kinetische Racematspaltung sekundärer Alkohole. Angew. Chem. 2021, 133, 786–791. 10.1002/ange.202011687.
(5) Pölloth, B.; Sibi, M. P.; Zipse, H. The Size-Accelerated Kinetic Resolution of Secondary Alcohols. Angew. Chem. Int. Ed. 2021, 60, 774–778. 10.1002/anie.202011687.
(4) Pölloth, B.; Schwarzer, S.; Zipse, H. Student Individuality Impacts Use and Benefits of an Online Video Library for the Organic Chemistry Laboratory. J. Chem. Educ. 2020, 97, 328–337. 10.1021/acs.jchemed.9b00647.
(3) Pölloth, B.; Teikmane, I.; Schwarzer, S.; Zipse, H. Development of a Modular Online Video Library for the Introductory Organic Chemistry Laboratory. J. Chem. Educ. 2020, 97, 338–343. 10.1021/acs.jchemed.9b00383.
(2) Marin-Luna, M.; Pölloth, B.; Zott, F.; Zipse, H. Size-dependent rate acceleration in the silylation of secondary alcohols: the bigger the faster. Chem. Sci. 2018, 9, 6509–6515. 10.1039/c8sc01889h.
(1) Falenczyk, C.; Pölloth, B.; Hilgers, P.; König, B. Mechanochemically Initiated Achmatowicz Rearrangement. Synth. Commun. 2015, 45, 348–354. 10.1080/00397911.2014.963624.
Beiträge in Sammelbänden
(4) Pölloth, B.; Schwarzer, S. Mit Stop-Motion-Animationen Vorstellungen zu Mechanismen analysieren. In Frühe naturwissenschaftliche Bildung; van Vorst, H., Ed., 2024; 454-457.
(3) Pölloth, B. Students’ Reasoning on the Dependence of Energy and Structure in Chemical Reactions. In Connecting Science Education with Cultural Heritage; ESERA Conference Proceedings, Ed., 2023; im Druck.
(2) Pölloth, B.; Schwarzer, S. Wie verknüpfen Schüler:innen Reaktion, Energie und Struktur? In Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt; van Vorst, H., Ed., 2023; 214-217.
(1) Pölloth, B.; Schwarzer, S.; Zipse, H. Wirksamkeit und Nutzung von Online Videos in OC-Laborpraktika. In Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP): GDCP Jahrestagung 2021; Habig, S., van Vorst, H., Eds. 34, 2022; pp 244–247.
Herausgeberschaften
(3) Pölloth, B.; Wlotzka, P.; Parchmann, I. (Hrsg). Themenheft „Katalyse“, Unterricht Chemie, 2025.
(2) Pölloth, B.; Sieve, B. (Hrsg). Themenheft „Energie und Chemie“, Unterricht Chemie, 2024, 201.
(1) Pölloth, B.; Schwarzer, S. (Hrsg). Themenheft „Reaktionsmechanismen“, Unterricht, 2023, 195.